بصیرت افزایی

بصیرت رسانه ای

بصیرت افزایی

بصیرت رسانه ای

تحلیل و نقد انیمیشن نیمه ابری

Tuesday, 6 Farvardin 1398، 08:00 PM

متن تحلیل:

خب بیاید یک نمونه انیمیشن را باهم بررسی کنیم که ببینیم ظرفیت انتقال پیام از طریق انیمیشن‌ها چه چیزی است. ببینید انیمیشن‌ها بدون اینکه حتی یک دیالوگ داشته باشند می‌توانند پیام‌ها و مفاهیم سنگینی را منتقل کنند. خیلی وقت‌ها همین سؤال ساده که بچه از کجا می‌آید و جواب‌هایی که ما معمولاً می‌پیچانیم و درست جواب نمی‌دهیم به بچه‌ها. در قالب یک کارتون جواب داده می‌شود. اینجا بچه‌ها می‌بینند که لک‌لک‌ها از سوی خدا بچه‌های انسان و حیوان را می‌آورند.

 ما به بچه گفتیم خدا کجا است توی آسمان‌ها.

 اینجا بچه‌ها وقتی می‌بینند که بچه‌ها از طرف خداهای متعدد که همین الان مشغول خلق هستند و دارند خلق می‌کنند و این بچه‌های انسان و حیوان را تحویل لک‌لک‌ها را می‌دهند تا این پیامبران بچه‌ها را برسانند؛ و خیلی جالب است اینجا می ببینید خالق‌هایی که دارند خلق می‌کنند و از روح خودشان به آن‌ها می‌دمند تا این موجود جان بگیرد. تا اینجا با آموزه‌های دینی بچه ما هم تطبیق دارد؛ و جالب است بچه‌ای گریه می‌کند با نمادی از سبک زندگی آمریکایی فوتبال آمریکایی یک ورزش خشن آرام می‌شود؛ و در کنار این خالق‌های خوب یک خالق اهریمن را هم به تصویر می‌کشد. خالق اهریمن هر چیزی خلق می‌کند ذاتش پلید است ولی دست خودش نیست و اون چاره‌ای به‌جز خلق این مخلوقات پلید ندارد ولی اتفاقا این خالقه از همه مهربان تره از همه نازتر از همه گوگولی تر و از همه دوست‌داشتنی تره. خب از دید من همین یک انیمیشن برای پذیرش اهریمن در ذهن بچه کافی است.

اینجا وابستگی و عشق آن خالق اهریمن را به مخلوقاتش خیلی راحت می‌توانید در چهره این خالق اهریمن ببینید؛ که باکمی نگاه کردن به خالق‌های دیگر نسبت به مخلوقش حساس می‌شود. این انیمیشن باوجوداینکه در ظاهر به صورت انیمیشن فان است ولی این یک سرگرمی نیست.

انیمیشن قدرت فوق‌العاده‌ای در انتقال مفاهیم دارد. چون نیازی به زبان ندارد پس زبان انمیشن بدون هیچ دیالوگی می‌تواند مفهومی را منتقل کند.

اینجا این صحنه برای من و شما که ادراکمان نسبت به تولید ابر باران‌زا و باریدن باران‌داریم هیچ مشکلی برای ما ندارد. ولی بچه کوچکی که هنوز تصوری ندارد ادراک درستی ندارد تصوراتش نسبت به باران گرفتن می‌تواند همین یک سکانس باشد.

شما اینجا وفاداری پیروان اهریمن را می‌بینید که با همه آسیب‌هایی که می‌بینند ولی هم چنان به خدای خودشان وفادار می‌مانند. به نظر من کمی بیشتر مراقب انیمیشن‌هایی که بچه هامون می‌بینند باشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ 98/01/06
یا زهرا سلام الله علیها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی